Amb caràcter previ a l’elaboració del projecte o avantprojecte de llei o de reglament, s’ha de substanciar una consulta pública, a través del portal web de l’Administració competent en la qual s’ha de demanar l’opinió dels subjectes i de les organitzacions més representatives potencialment afectats per la futura norma sobre:
a) Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa.
b) La necessitat i oportunitat de la seva aprovació.
c) Els objectius de la norma.
d) Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores.
Al seu apartat 3 indica:
La consulta, audiència i informació públiques que regula aquest article s’han de dur a terme de tal manera que els destinataris potencials de la norma i els qui facin aportacions sobre aquesta tinguin la possibilitat d’emetre la seva opinió, per a la qual cosa s’han de posar a la seva disposició els documents necessaris, que han de ser clars i concisos i han de reunir tota la informació necessària per poder pronunciar-se sobre la matèria.
PROBLEMES QUE ES PRETENEN RESOLDRE AMB EL REGLAMENT
Dins de les competències bàsiques municipals que recull la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les bases de règim local en el seu article 25.2 apartat k) es contempla la prestació de serveis socials i de promoció i reinserció. Aquesta regulació queda també recollida al l’article 66.3.k) del Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.
El present reglament deriva de la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials que, en el seu article 16.2 i 17.i) estableix la competència del municipi per al compliment de les funcions pròpies dels serveis socials bàsics, entre elles, la gestió del servei d'ajuda a domicili, teleassistència i suport a la unitat familiar o de convivència.
També resulta d'aplicació del Decret 142/2010, d'11 d'octubre, pel qual s'aprova la Cartera de Serveis Socials 2010-2011 i les contingudes en el Decret 284/96, de 23 de juliol.
Diputació de Barcelona té aproves les ‘Bases per a la gestió i desenvolupament del programa ‘Servei Local de Teleassistència’ anys 2017-2018 es regulen i fixen els criteris de la prestació del serveis de teleassistència per als ens locals de la província de Barcelona.
Actualment, els Serveis Socials de l’Ajuntament d’Olèrdola, basa els criteris d’accés al servei de teleassistència en les ‘Bases per la gestió i desenvolupament del programa ‘Servei Local de Teleassistència’ anys 2017-2018 on es regula, a la base 4. Beneficiaris del Servei Local de Teleassistència, segons el qual:
“Els beneficiaris de servei són persones que es troben en risc social per factors d’edat, fragilitat, manca d’autonomia funcional o situacions de dependència, especialment si són persones que viuen soles permanentment o durant gran part del dia i amb una escassa o nul·la xarxa social i/o familiar”
De conformitat amb la redacció de la base 4 a dalt transcrita, les persones que poden ser beneficiàries del serveis de teleassistència es troben en risc social, però no determina criteris objectius d’accés per edat, discapacitat o vulnerabilitat social.
Les bases que fins ara s’han utilitzat com a criteri d’accés dels usuaris al servei de teleassistència ja no resulten d’aplicació, d’una banda, perquè les Bases aprovades per Diputació ja no recullen qui usuaris considera beneficiaris del Servei Local de Teleassistència, i de l’altra, que l’increment gradual de teleassistències instal·lats fa necessària l’establiment d’uns criteris d’accés per garantir que el serveis arribi als col·lectius que més ho necessiten. S'observa la trajectòria d’increment de les altes del recurs en els últims 5 anys. En total, actualment, tenim actius 74 teleassistències al municipi.
NECESSITAT I OPORTUNITAT PER A LA SEVA APROVACIÓ
El servei de teleassistència és una prestació garantida a la Cartera de Serveis socials 2010-2011 del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, per tant exigible com a dret subjectiu amb l’acreditació de la situació de necessitat que correspongui, d’acord amb els articles 8,9 i 10 i l’Annex 2 del Decret 27/2003, de 21 de gener, d’atenció social primària, constituint per tant un serveis bàsic de competència municipal.
El número d’empadronats a Olèrdola a data 20 de novembre de 2020 és de 3.875. El 17 % (656 persones) de la població empadronada té més de 65 anys i 172 son més grans de 80 anys. El gruix poblacional per edat al municipi està en la franja de 4-60 anys amb un total de 1375 persones empadronades; un 34.7 % de la població total.
L’augment de la demanda del servei i la seva gestió requereixen de l’establiment dels criteris d’accés, el finançament, els drets i deures de les persones usuàries del servei, com accedir, o donar de baixa del servei entre d’altres conceptes.
Aquestes dades pot concloure l’alt nivell de l’envelliment de la població fa imprescindible regular criteris d’ús i accés a teleassistència.
OBJECTIUS DEL REGLAMENT
La regulació del Servei de Teleassistència Domiciliària té per finalitat proporcionar seguretat i suport a les persones usuàries del servei a més de donar resposta immediata en cas d’emergència personal, social i/o sanitària, així com definir el concepte de beneficiaris, els requisits i condicions d’accés al servei, la forma i lloc de la prestació sol·licitada, l’atorgament i la prestació del servei, les obligacions dels beneficiaris així com la modificació, suspensió i extinció de la prestació del servei, entre d’altres.
POSSIBLES SOLUCIONS ALTERNATIVES REGULATORIES I NO REGULATÒRIES
No es contemplen altres solucions alternatives o possibles respecte a l’aprovació del reglament de prestacions del servei municipal de teleassistència.
Davant la inexistència de reglament que reguli el servei de teleassistència i l’increment previsible de la població que en pot fer ús resulta imprescindible l’aprovació del reglament.
Compartir